torsdag 12. juni 2008

Herlig sunn leskende Is-te

Denne oppskriften har jeg ekperimentert meg litt frem til, selv om den kanskje ikke er helt korrekt etter te- boka så blir resultatet utrolig bra synes jeg. Denne har vi også laget mange ganger på jobben med stor suksess. Det beste av alt er at den er leskende og oppkvikkende. En perfekt erstatter for kaffe på varme dager.

Det aller viktigste er å få tak i en kvalitets- te. Jeg vet at det kan være vanskelig mange steder, men det går an å bestille over nettet hvis man er veldig ivrig. En te- type som har funket veldig bra heter The de Moines og fås på Le Palais des Thés i Oslo. Dette er en sort te som er veldig aromatisk med mye preg av blomster. På Le Palais des Thés anbefaler de å bruke en ren grønn- te som base, men da må man smaksette den mer synes jeg.

Gjør dette:
  1. Trekk 3 spiseskjeer med te i en mugge (en liter) med kaldt vann i omtrent en time
  2. Sil teen gjennom en fin sikt eller filter
  3. Ha skiver av lime, sitron, ingefær og kanskje litt mynte i muggen sammen med teen. Man kan tilsette en spiseskje med fruktose hvis man vil søte den opp.
  4. Sett kaldt eller drikk med en gang
  5. Server i glass med en skive lime, sitron, ingefær, mynte og isbiter



Ingen kommentarer: